לדלג לתוכן הראשי
כל האוספיםהעברת חומרים להנה"חדפי עזרה
היערכות לשינוי המע"מ בניהול העסק במערכת SUMIT
היערכות לשינוי המע"מ בניהול העסק במערכת SUMIT
עודכן לפני יותר משבוע

רקע

SUMIT ערוכה להעלאת שיעור המע"מ ל-18% בשנת 2025.
באופן כללי המערכת מגדירה את שיעור המע"מ בכל מקום לפי תאריך האסמכתא, דהיינו תאריך המסמך של כל מסמך. כלומר עבור מסמכים שתאריך המסמך שלהם הוא בשנת 2024 שיעור המע"מ מוגדר אוטומטית כ-17% ואילו עבור מסמכים שתאריך המסמך שלהם הוא בשנת 2025 שיעור המע"מ מוגדר כ-18%.

יחד עם זאת, מומלץ להיערך מראש לשינוי המע"מ בעסק שלכם ביחס למחירי המוצרים/שירותים ודפי התשלום, המחירים בהוראות הקבע והסכומים שמוגדרים במסמכים העתידיים.
דף זה מסביר כיצד להיערך בכל אחד מהנושאים האלה.

במידה ושיטת העבודה בעסק שלכם מבוססת על הזנת מחירים לפני מע"מ – עדכון המע"מ יתבצע באופן אוטומטי, ולא תידרש שום פעולה ידנית!

איזה סוגי עסקים צריכים לשנות משהו במערכת לקראת 2025?

ראשית נציין את המובן מאליו, שרק עוסקים מורשים וחברות צריכים להתייחס בכלל לשינוי. השינוי לא משפיע על עוסקים פטורים, עמותות או כל סוג התאגדות אחר.

שנית, השאלה שאתם צריכים לשאול את עצמכם לפני הכל היא מה שיטת הזנת המחירים בעסק, לפני מע"מ או אחרי מע"מ.

לרוב עסקים שמוכרים ללקוחות פרטיים (B2C) מגדירים את המערכת לעבוד בשיטת הזנת והצגת מחירים אחרי מע"מ, שכן לקוח הקצה רוצה לקבל את המחיר הסופי ולא מעניין אותו מה מתוך המחיר הוא רכיב המע"מ, ואילו עסקים שמוכרים ללקוחות עסקיים (B2B) מגדירים את המערכת לעבוד בשיטת הזנת והצגת מחירים לפני מע"מ.

לא תמיד ההגדרה חייבת להתאים בדיוק לחלוקה הזאת, בסופו של דבר זו החלטה עסקית שלכם, וחשוב רק לבחור שיטה אחת ולהתמיד בה.
לקריאה נרחבת על השיטות השונות להזנת והצגת מחירים ניתן לקרוא פה »

לעניין ההיערכות לשינוי המע"מ, רק עסקים שעובדים בשיטה של הזנת מחירים אחרי מע"מ צריכים לבצע עדכוני מחירים במערכת לקראת שנת 2025, ואילו עסקים שעובדים בשיטה של הזנת מחירים לפני מע"מ לא צריכים באופן כללי לעשות דבר, שכן המחירים לפני מע"מ יישארו אותו דבר בשנת 2025, ורכיב המע"מ יתעדכן אוטומטית בהתאם לתאריך המסמך כפי שמוסבר לעיל.

בכל אופן, אנחנו ממליצים לכל העסקים להיות עם היד על הדופק, לדגום את המחירים במערכת ולראות שהכל נראה תקין לפני המעבר לשנת 2025, ולבצע ביקורת לאחר החיובים הראשונים של שנת 2025 ולראות שהכל בוצע כפי שתכננתם. בכל מקרה של משהו שלא התבצע כפי שרציתם תמיד אפשר לבצע עדכון של חיובי הוראות הקבע הנוכחיים או הבאים ולבצע תיקונים כנדרש. תזכרו שגם הלקוחות שלכם יודעים ומבינים שהנושא הזה רגיש וכנראה שיבינו אם משהו לא יתבצע ב-100% כשורה בחיוב הראשון בחודש ינואר.

איזה מקומות במערכת יכולים להיות מושפעים משינוי המע"מ?

שינוי המע"מ יכול כנראה להשפיע על המקומות הבאים בחשבון שלכם במערכת:

  1. מחירי מוצרים/שירותים

  2. מחירים בדפי תשלום

  3. מחירים בהוראות קבע פעילות

  4. מחירים במסמכים עתידיים

ככל שאתם משתמשי כיום באופן פעיל באחד או יותר מהמקומות הללו כדאי לעבור לפסקה הרלוונטית בדף זה ולעקוב אחר ההוראות.

עדכון מחירי מוצרים/שירותים

במידה ומוגדרים אצלכם מחירים בכרטיסי מוצרים/שירותים, ניתן לבצע עדכון ידני של המחיר ישירות בתוך כרטיס המוצר/שירות, או לבצע עדכון מחירים בבת אחת לכמות גדולה של מוצרים/שירותים, באמצעות יצוא הנתונים ל-Excel, תיקון המחירים והעלאת הפרטים המעודכנים למערכת בחזרה.

לפירוט והרחבה על הפעולה לחצו כאן »

במידה והמוצרים/שירותים מוגדרים אצלכם בחשבון ללא מחיר קבוע, לא צריך לעשות דבר :)

עדכון מחירים בדפי תשלום פעילים

במידה וקיימים אצלכם דפי תשלום פעילים עם מחירים מוצרים/שירותים קבועים, יש לעדכן את מחירי המוצרים/שירותים עצמם במערכת בהתאם להסבר בפסקה הקודמת.

מעבר לזה לא צריך לבצע שום דבר ברמת דף התשלום עצמו.

עדכון מחירים בהוראות קבע פעילות

במקרה של עדכון שיעור המע"מ מ-17% ל-18%, כל המחירים יועלו ב-0.8547%.
אפשר לבצע זאת בקלות בעזרת כלי "עדכון מחירים" בהוראות קבע בשיטת "שינוי המחיר באחוזים".

בלחיצה על השורה הכחולה המערכת תציג לנו מיד את השינוי שעומד לקרות באחוז המע"מ בהוראות הקבע הפעילות וכל שנותר הוא ללחוץ על "עדכון" על מנת שהשינויים יכנסו לתוקף.


לקריאה נוספת על עדכון מחירים בהוראות קבע לחצו כאן »

טיפול במחירים במסמכים עתידיים

במסמכים עתידיים נוכל לפעול בשני דרכים:

  1. להפיק את כל המסמכים עד סוף שנת 2024.
    לקריאה נוספת על הפעולה לחצו כאן »

  2. לא לבצע שינוי במסמכים כלל, והיחס בין מחיר הבסיס לרכיב המע"מ ישתנה אוטומטית.
    כלומר אם במסמך עתידי מסויים הלקוח היה צפוי לשלם לנו 100 ש"ח כאשר מתוך הסכום הזה היה 85.47 ש"ח הכנסה לעסק ו-14.53 ש"ח מע"מ. כעת לאחר עדכון המע"מ המחיר ללקוח ישאר 100 ש"ח, כאשר מתוך הסכום הזה 84.75 יהיה הכנסה לעסק, והמע"מ יהיה 15.25 ש"ח (הסכומים משוערים בלבד!)

שינוי באחוז המע"מ הוא תהליך המשפיע על מגוון היבטים במערכת, ולכן חשוב לתת על כך את הדעת.
מומלץ לבצע מעקב בחודש ינואר אחר החיובים, על מנת לזהות ולהתאים במידת הצורך חיובים שבוצעו שלא בהתאם לציפיות.

לדוגמה, בהוראות קבע ניתן להוסיף חיוב בגין יתרה נדרשת בהתאם להנחיות כאן »

האם קיבלת תשובה לשאלתך?