לדלג לתוכן הראשי
כל האוספיםמדריכים לקבלת תשלומים בעסק
דף הסבר על סליקת אשראי בישראל
דף הסבר על סליקת אשראי בישראל

כל מה שחשוב לדעת על תהליך הסליקה ואיך הוא מבוצע באמצעות שב"א, יחד עם הסבר על הצטרפות לשירותי סליקת אשראי.

עודכן השבוע

אנו משתמשים לא מעט בכרטיס האשראי שלנו כלקוחות. בין אם אנחנו מעבירים את הכרטיס בקניות בסופר, מוסרים את פרטיו בטלפון או מקלידים את פרטיו על מנת להזמין מוצרים אונליין. מהצד השני של הפס המגנטי, נמצאים גם בעלי העסק שמהם אנו רוכשים מוצרים ושירותים. בסופו של דבר - כולנו חלק מתהליכי סליקת כרטיסי אשראי. אז מה זו סליקה? מה התפקיד של שב"א בכל התהליך? ואילו אפשרויות סליקת אשראי קיימות? הנה הסבר פשוט.

שב"א – וסליקת אשראי בישראל

תהליך סליקת אשראי בישראל לא היה יכול להתקיים ללא שב"א. שירותי בנק אוטומטיים (או בראשי תיבות "שב"א") הוא שמה של חברה המספקת שירותי מחשוב ותקשורת בתחום הבנקאות בישראל.

החברה מספקת תשתית תקשורת בין 6 הבנקים הגדולים בישראל (לאומי, פועלים, דיסקונט, הבינלאומי, מזרחי-טפחות ובנק ירושלים), ובכך מתאפשר ללקוחות בנק מסוים למשוך מזומן גם בכספומטים של בנקים אחרים.

כמו כן, שב"א מספקת תשתית לסליקת כרטיסי אשראי עבור חברות האשראי בישראל: לאומי קארד, ישראכרט וויזה כאל. חברות אלו פועלות בין העסק לבין שב"א במטרה ליצור סביבה מאובטחת כדי למנוע הונאה או דליפת מידע מכרטיסי אשראי.

מצד בתי העסק, שב"א מספקת תשתית עבור "מפיצים" - חברות אשר מספקות שירותים לבתי העסק, ומאפשרים להם התחברות אל מערכות שב"א. התחברות זו מתבצעת באמצעות מערכות "אשראית 96" והמערכת החדשה יותר "אשראית EMV". על מנת לשמור על רמת האבטחה הגבוהה ביותר, המפיצים (ובתי עסק מסוימים), נדרשים בעמידת בתקן PCI DSS המחמיר.

מה זו סליקה?

במהלך תהליך סליקת האשראי מועברים פרטי התשלום בצורה מאובטחת לשב"א מבית העסק ואל חברות האשראי.

ביצוע עסקה בכרטיס אשראי מול בית עסק היא השלב הראשון בתהליך הסליקה. נתוני האשראי ניתנים באמצעות האינטרנט, טלפונית או על ידי כרטיס מגנטי, והם מועברים בצורה מאובטחת לחברת שב"א. שב"א בודקת את נתוני העסקה מול נתוני כרטיסי האשראי שברשותה. לאחר שלב זה העסקה מאושרת או עוברת לבדיקה מול חברת האשראי (אישור או דחיה של עסקה). מידי סוף חודש, מזוכה חשבון הבנק של בית העסק על ידי חברת האשראי ומחויב חשבון הבנק של הלקוח.

אפשרויות הצטרפות לשירותי סליקה

כאשר יותר ויותר לקוחות רוכשים מוצרים אונליין, או מעדיפים לעשות שימוש בכרטיס אשראי ברכישות טלפוניות - הצטרפות לשירותי סליקת אשראי היא הצעד הנכון עבור בתי עסק רבים.

בארץ קיימות שתי אפשרויות להצטרפות של בית עסק לשירות סליקת כרטיס אשראי:

  1. פתיחת חשבון באחת מחברות האשראי בישראל (מקס, כאל או ישראכרט) וביצוע התשלום מול חברה זו. כולל עמלת הצטרפות ותשלום עמלות לחברת האשראי.

  2. הצטרפות לסליקה דרך גוף סולק מאגד: זהו גוף תיווך המאגד תחתיו מספר רב של בתי עסק קטנים ומאפשר להשיג הנחה בעמלה המשולמת לחברות כרטיסי האשראי. ניתן להצטרף לשירות זה דרך חברות המאושרות לעסוק בכך.
    בשימוש באפשרות זו נחסך מהעסק תשלום עמלת מינימום (שחברות האשראי דורשות), ותשלום דמי פתיחת תיק. חברות האשראי עלולות לסרב לאשר פתיחת חשבון לעסקים חדשים או עסקים קטנים, ולעיתים גם תדרוש השארת פיקדון בסכום גבוה, ולכן אפשרות ההצטרפות דרך מאגד עשויה להיות טובה יותר בעבורם.

  3. סליקה דרך מאגד מאפשרת חיוב של הלקוח דרך אפליקציה, תשלום עצמי של הלקוח (בחנות וירטואלית) או חיוב מחזורי אוטומטי המבוצע על ידי אפליקציית הוראות קבע.

האם קיבלת תשובה לשאלתך?